[kapcsolat]   husken

3d nyílt nap

 

Szepes Teresa

 

3ds

 

artcafe

 

ISSN 1337-7167
< Képzőművészet < Képkeret < Papírsárkány < Játéktér < Időtlen < Műhely < Anziksz < Arch < Karcok

 

reakció
Kilátó

 

Szabadiskola

 

 

Felvideki események

 

2%

 

Szabó Ottó

 

Kerekasztal
<<< Vissza a főldalra

GOROMBÁSKODÁS 2.

szerkesztette: krónikás, 2009-10-26

CoelhoEgyszer egy barátom levélben azt kérdezte tõlem, hogy mi a véleményem Coelhóról, lehetségesnek tartom-e, hogy õ korunk nagy lelki írója. Nem gondoltam róla semmit, mivel a nevét is elõször hallottam. De ez évekkel ezelõtt volt.


Akkor arról értesültem a neten, hogy Az alkimista számít fõmûvének, hát elolvastam. Meg is írtam a barátomnak, hogy nem csak korunk nagy lelki írójának nem tartom ez alapján, de egyáltalán írónak sem. Hanem bestsellercsinálónak.
Nemrégiben pedig tanítványaimtól kaptam kölcsön a Tizenegy percet és a Veronika meg akar halni címût – „Tanárnõ, ezt tessék elolvasni, ez tökjó!” felkiáltással.

Egy mostanában hallatlanul népszerû erdélyi íróval úgy jártam, hogy miután társaságban fanyalgásomat fejeztem ki némelyik mûvével kapcsolatban, lelkes olvasóitól újabb és újabb regényeit kaptam meg, azzal a hozzáfûzéssel, hogy ha eddig nem lettem az illetõ író rajongója, akkor az éppen ajánlott mû majd megteszi rám ezt a hatást. A végeredmény az lett, hogy elolvastam vagy kétezerötszáz oldalt, miközben a véleményem róla egyre lesújtóbb lett. Egyáltalán nem esett jól ilyen sokat olvasni tõle…
Nos, tanultam az esetbõl, Coelhóval már nem akartam így járni, tehát megálltam a harmadik opusa után. Így aztán, amit most mondandó vagyok róla, azt kizárólag a fentebb megnevezett regényei alapján mondom.
Gorombaságaimat két nagyobb kupacba kotrom össze.

1. Világvallások a supermarketben
A recept a következõ:
Végy egy érdekes sztorit, tálald nagyon egyszerûen, hogy a tömegek is megérthessék, öntözd meg bõségesen a legkülönbözõbb vallások tanulságaival – az nem probléma, ha a vallások keverednek a mágia és ezotéria lelki irodalmával –, csak arra nagyon vigyázz, hogy ebbe az egyvelegbe semmi olyasmi ne kerüljön bele, ami megzavarhatja a tömegek jó közérzetét. Csak azt mondd, amit hallani akarnak!
Az alkimista elsõsorban a zsidó-keresztény-iszlám kultúrkör elemeivel operál, beépítve természetesen a címmel is megjelölt titkos tudomány beavatási módszereit.
 Ezt lehet úgy is csinálni, hogy szintézis jöjjön létre – meg úgy is lehet, innen-onnan csipegetve az egyes elemeket, hogy kilógnak a következõ lólábak:
Posztmodern korunk a kulturális relativizmus és pluralizmus kora, jól megfér mellérendelõ viszonyban bármi bármivel. És minthogy ebben a globalizált világban a lokális közösségek javarészt már nem mûködnek, a magányos tömeg egyedei biztos útjelzõk nélkül keresik saját útjukat, egyedül. Az önmegvalósítás varázsigéje az ilyen egyénekhez szól – soha nem közösségi jelszó.
Mindenkinek elemi erejû igénye valamiféle magasabbrendû lelkiség. De a konzumtársadalom embere fogyasztóként viselkedik a lelki táplálékokkal is. Úgy válogat, mint a bevásárlóközpontokban: csak azt teszi a kosarába, amit kedve van fogyasztani. Jézus vagy Buddha például jófej, jöhetnek mindketten, de már mondjuk a mindkettejük tanítását jellemzõ kötelezõ irgalom és emberbarátság problematikus áru, nem fér össze az önmegvalósítással – esetleg vissza kell cserélni –, nem beszélve a szintén mindkettejükre jellemzõ szegénységrõl, azt már inkább a polcon kell hagyni… Így aztán nincs mit csodálkozni azon, ha tescogazdaságos változatban jut el a tömegekhez a Tanítás.
Mindez valamelyest jellemzi Az alkimistát is, direkt módon legkevésbé talán a Tizenegy percet (bár a test, a szexualitás kapcsán ide is ömlött némi lelkizés, ott van pl. a szexfilozófián kívül Santiago de Compostella, az Út emlegetése), de leginkább a Veronika meg akar halni-t árasztja el a katyvasz.
Mert abban aztán van minden: csoportos önismereti tréning, lelki költemény, asztráltestben való belsõ utazás, beavatás és mester – de legfõképpen és mindenek elõtt a ”vállald önmagad!”, „valósítsd meg vágyaidat!” parancs.
Nem véletlen, hogy az önmegvalósítás útján elindult Veronika vágyteljesítése egy fergeteges önkielégítésben kulminál. (Nekem errõl a reklámszlogen jutott eszembe: „mert megérdemlem”. Némi kajánsággal gondoltam hozzá: Veronika tényleg ezt érdemli.)
Aki ezt a regényt kvázi-vallásos lelki élményként olvassa, hogyhogy nem jut eszébe, ha csak villanásnyira is, hogy nincs olyan világvallás, vallásfilozófia, amelyik ne az aszkézist, az önfegyelmet, a lemondást részesítené elõnyben, ha az ember tökéletesedésérõl van szó? Olyan sincs, amelyik az önmegvalósítást és az önkielégítést (a szó összes, itt most szellemi értelmében is) járható útként ajánlaná…

2. A Barbie baba háza
Ideológiai kifogásaim után következzenek röviden az írásmûvészetet érintõ szakmai kifogásaim.
Elõször is, ezeknek a regényeknek nincs se stílusa, se szerkezete. Olyanok, mint a rövidített cselekménykivonatok. (A becsületesség kedvéért le kell azonban szögeznem, hogy ennek az állításnak az igazságtartalma függ a magyar fordítás minõségétõl is. Portugálul pedig nem tudok.) Ez legkevésbé Az alkimistára érvényes, mert hiszen az nem teljes egészében Coelho leleménye, amennyiben egy ismert legenda feldolgozása, a sztori maga tehát adva volt.

A Tizenegy perc és a Veronika meg akar halni esetében Coelho szerzõi elõ- vagy utószavakban hangsúlyozza, hogy megtörtént eseteket írt meg, hogy szereplõit valós személyek élményeibõl és elmondásaiból építette fel, és ezt igyekszik dokumentálni is. Vagyis, mindent elkövet, hogy olvasóit meggyõzze: a valóságot, magát az életet kapják. Ilyen rögrealista írótól pedig jogosan várható el a hihetõség.
És akkor mit látunk? Egy tanulatlan, naiv, nagyon fiatal brazil lány prostituáltként megtollasodik Svájcban. Annyira, hogy megtakarított pénzébõl otthon házat tud venni, és támogatni tudja a szüleit – simán, problémamentesen búcsút mond az õt futtató mulatótulajdonosnak, vele együtt a szakmának, és pénzével el is indul hazafelé. Ráadásul mindvégig szolid magányban él, és soha semmilyen zaklatásnak még csak az árnyéka sem éri prostiként. A szakma közismert –  hm, hogy úgy mondjam – tárgyszerû nehézségei minimálisan sem hagynak rajta nyomot. Meg se kottyan neki, sem testileg, sem lelkileg…
És ez még semmi! Mert hõsnõnk munkája végeztével könyvtárba jár, ahol lexikonokban böngészve egészítgeti ki hiányos mûveltségét, és még szakmailag is képzi magát: a szexualitás pszichológiájáról olvasgat szakkönyveket… Ja! És majd elfelejtettem, hogy közben megtalálta az Igazit is!
Hasonlóképpen:
Ki hiszi el, hogy egy elmegyógyintézetben – ahol közismerten szigorú a (minek nevezzem?) napirend, egy ápolt éjszaka felszabadultan, õrjöngve zongorázik, és ez az égvilágon semmilyen akadályba nem ütközik, a többi beteg, a személyzet és az orvosok még csak meg sem hallják. Egyáltalán: van ilyen helyeken zongora? Jó lenne ezt megkérdezni olyan emberektõl, akik belülrõl ismernek több elmegyógyintézetet. És azt is megkérdezném egy szakembertõl, hogy vajon lehetséges-e az, hogy egy évek óta érzelmileg és mentálisan is súlyosan beszûkült skizofrén beteg – pusztán annak hatására, hogy valakit látott az önkielégítésben mennybe menni – egy csapásra ép pszichikumról tesz tanúbizonyságot… És ez a skizofrén, aki elõtte évekig nem kommunikált, most hirtelen ékesszólóan ad hangot gazdag érzelmeinek és gondolatainak.
Jó lenne azt is tudni, hogy az elektrosokk valóban megúszható-e kellemes belsõ utazásként…
De nem folytatom, mert már én szégyellem magam.


Összegzésképpen: Márquez és a többi mágikus realista dél-amerikai író abszurdumokkal írja tele a regényeit, világuk mégis hihetõ, mert hiteles: nem a valódit mondják, hanem az igazat.
Coelho azt akarja velünk elhitetni, hogy a valódit mondja, de világa a Barbie baba házához hasonlít. Ott is minden éppen olyan, mint a valóságban. Csak mûanyagból van, és rózsaszín.


Veress Zsuzsa


Az Ön véleménye

név:

e-mail:

hozzászólás:


biztonsági
kód:


Nem látom a kódot
- Ide Írja be a biztonsági kódot!
 

Vélemények :

név: én... e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2010-01-28
Nem mindent a szigorú szabályok, és az anyag törvényei szerint kell értékelni...és tekinteni reá...
Vannak dolgok az Életben, amik a maguk tökéletlenségével is többet tudnak nyújtani, mint bármi más.

És Coelho ennek a nagy varázslója.

Mert hogyan is lehetne rossz az, amit ennyien szeretnek????

Sokszor egy-egy mondat az ember velejéig tud hatolni.

SOkszor egy blõd és nívótalan amerikai filmban találok egy mondatot, ami megvilágítja amit évek óta keresek...

KÖSZÖNÖM!
név: Ziccer e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-12
Rég nem jártam ezen az oldalon (...valahogy megfeledkeztem róla).

Ahogy olvastalak Titeket néhány gondolat felmerült bennem.
Az elsõ az, hogy vajon miért baj, ha elmondják emberek véleményüket valamirõl? Ha jól értelmezem, akkor a cikk szerzõje tanár. Gondolom magyartanár. Miért baj az, ha egy magyartanár elmondja véleményét egy könyvrõl? (De akár bárki más...)
Ki „terelgesse“ az embereket, ha nem egy tanár például? Engem sajna elfog a szomorúság , ha a középiskolai tanárnõmre gondolok. Négy év alatt nem tanultam tõle semmit. Az életének egy-egy momentumát most is tisztán fel tudom idézni, de az irodalomóráiból szinte semmit sem õriztem meg. Ugye, ez elég ciki?
Menyivel jobb, ha fiatalon különbözõ látásmóddal, véleménnyel szembesítik az ember fiát lányát. Amíg egy tanár, vagy épp egy cikk szerzõje nem próbál ránk erõltetni semmit, csak irányt mutat, véleményt mond, miért baj az?

Jómagam azt hiszem három Coelho regényt olvastam. Elõször az Alkimistát, aztán a Zahírt végül pedig Az ördög és Prym kisasszonyt....(..ha jól emlékeszem a címére.)
Az Alkimistáról valamiért még mai napig A kis herceg történetére asszociálok. Ezzel sok mindent el is árultam. :) Azt gondolom nincs semmi gond ezzel a könyvvel, csak mindent helyén kell tudni kezelni. Ha úgy fogjuk fel, mint egy kellemes mesét, ha nem egy hatalmas irodalmi élmény reményében vesszük a kezünkbe, akkor nem érhet nagy csalódás. Sõt, még azt gondolom, hogy ebben mai rohanó, közömbös, stresszes világban adhat némi útravalót is. A margóra megjegyzem, az „ördögös“ regénye már nekem is sok volt.:)
Végül még egy gondolat...
Manapság, mikor az emberek nagyon kis százaléka olvas csak könyveket- hogy a fiatalabb generációt már ne is említsem, nem gondolom, hogy égbekiáltó bûn, ha valaki elolvassa Coelho kicsit talán valóban giccses Könyvét/könyveit...
Itt pedig visszakanyarodva a bevezetõmhöz, jó ha valaki terelgeti az olvasókat, mert a lényeg az, bármit olvasunk, azt a helyén tudjuk kezelni és ne lássunk bele többet, mint amennyi abban van....
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-03
Kedves Eniko! Nagzon ritkan fordul elo ilyesmi, inkabb olvasnak.
Kedves Zolti! Nem tudom milyen folytatas johetne meg reszemrol. Az elobbi bejegyzesemet megcafolhatnam, de ... az igazat megvallva arra mar sajnalnam az idot.
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-03
Tamás! Kalap le és köszi! Várom a folytatást!
név: Lovas Enikõ, fõszerk. e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-02
Kedves Tamás! Gratulálok. Ha máskor is elõfordul Veled, h. így, írsz, érvelsz, úgy várom az írásaidat az eniko@nextra.sk e-mail címre.
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-02
Hat nem egyszeru belekezdeni ... lassuk:

Nehez helyzetben vagyok az indulasnal, mivel a Coelho partiak, lassuk be meglehetosen gyengen inditottak. Erdemben nem igazan van mire tamaszkodnom a felveteseik kozul. Peldaul az biztos, hogy ezeken az oldalakon nem tudom megvedeni markus nezetet, amit roviden ugy lehetne osszefoglalni: „...ha sikeres egy konyv, es milliok olvassak, akkor feltehetoen jo is...“, - ez egyszeruen irrelevans. Illetve Zolti kifinomultabb nezetet sem, miszerint „...Ha meg egy picivel is jobb emberek lesznek tõle, akkor nem olyan nagy a baj...“ ami valojaban igaz, csakhogy, erre meg azt lehet mondani majd, honnan tudja, hogy jobb emberek lesznek tole? Vagy, hogy ezzel az erovel ezt a telefon konyvrol is allithatnam (Apropo az is eleg sikeres kiadvany volt egykoron, sokan forgattuk, ... es hogy eltunt a polcokrol.)
A kiindulasnal a legtobb fejtorest, mindennek ellenere megis Eniko House „idezete“ okozza. Amennyire egyszeru annyira nehez kifogni rajta.

Ugyanis ugy gondoltam ugy epitem majd fel hozzaszolasomat, hogy csupa jo dolgot mondok majd Coelhorol, fuggetlenul attol, hogy mit ir/foz. Igen am, csak aki egyszer is evett a nagymama foztebol, annak dicserhetem, be is bizonyithatom peldakon, hogy a Macki vedi a termeszetet, segiti az alkalmazottait, baratsagosan ban a vendegekkel, szocialisan erzekeny, illetve megmenti a Foldkozi-tengeri balnakat, ha ezeket a dolgokat esetleg el is hinne, az kostolasnal nem tudom atvagni... És mikozben ezeken, dolgokon gondolkodtam, ragodtam. Az jart a fejemben, de hat mirol is szol ez a vita?

Hogyan is allunk ezekkel a velemenyekkel itt ezen az oldalon ...pro es kontra...ujra olvastam mindent... azt vettem eszre, hogy vegul is itt egy teljesen mas dologrol van szo, mint ahogy a feluletes szemlelonek tunhet.Az a gondolat szuletett meg a fejemben: De hat miert nem ertik meg ezek egymast, hisz innen, messzirol a monitor tuloldalarol ugy neznek ki mintha teljesen normalisak lennenek? Mondjuk Sz. I., Eniko, Tamas (en) az egyik oldalon (tovabbiakban SZET), es markus,Zolti, hmmm, ja (MAZJ) (illetve MAZJT, mert mar en is itt vagyok) a masik oldalon. Elsore ugy tunhet mintha nem szeretnek egymast, kiengesztelhetetlen velemenykulonbseg van koztuk. Vladimir Holan azt irja valamelyik verseben: "Ket hajo nem azert utkozik ossze, mert nem szeretik egymast." ....Mi a fenerol szol ez a vita,-gondolkodtam- hisz sajat szemszogebol mindannyiuknak igaza van. SZET az egyik oldalon : ...Coelho a pop kultura termeke -amerikaban ugy mondjak "pop corn" regeny, - konnyen emesztheto, sulytalan mu, aminek a valodi irodalomhoz nem sok koze van. A masik oldalon pedig a MAZJT velemenye.

Igen, ez igaz, ket kulonbozo velemeny. Csakhogy ebben az esetben ennel joval tobbrol van szo. Itt tenyek vannak az egyik oldalon, amelyek meghaladjak az egyszeru szubjektiv velemenynyilvanitast "a kritikat, recenziot ...amiben azt irok amit tudok, meg akarok " (bocs Eniko). Velemenyek, tenyekkel szemben. Ez fontos. Coelho muveit olvasva lehet fanyalogni, a magas kultura paholyabol, ra ujjal mutogatni, akar kizarni ot onnan (nem beengedni), lehet azt allitani rola, hogy nem mondja az igazat, hogy vilaga "muanyagbol van es rozsaszin" (bocs Zsuzsa, de itt-ott kenytelen vagyok idezni), de egyet biztosan nem lehet letagadni, hogy itt van, jelen van, ez alatt azt ertem, hogy olvassak. Vigyazat SZET, ezt fontos megerteni, ez nem egy szubjektiv ertekitelet, ez teny! (Es most nagyon megkerem a SZET ne irja vissza, hogy akkor meg mi van(?), mert akkor nem ertettek meg, es folosleges folytatnunk a parbeszedet, mert ez a valasz csak egy szubjektiv velemeny egy tennyel szemben lenne.) Itt van, olvassak, beszelnek rola, szeretik, nem lehet letagadni, kiforgatni. (Ezt a bekezdest Zoltinak kuldom annak jeleul, hogy en tenyleg nem akartam Vele viccelodni sem masokal. En sokkal gyakrabban utok melle mint o, es a helyesirasom is gyatrabb.)

Ami ezeknel meg fontosabb, a valasz a fentiekben feltett kerdesre: Miert is nem ertik egymast? Pofon egyszeru a valasz: Mert mas nyelvet beszelnek. Illetve Coelho beszel mas nyelvet , mint amit a hivatalosan elismert magyar irodalmi kanonban nevelkedett ember kepes lenne erteni. Megegyszer mondom ezzel nem akarok senkit megbantani. Ez nem minosegi kerdes. Hanem vaslami mas.Egyszeruen egy mas interpretacios horizont, ami vagy van vagy nincs. Ezert nem lehet senkit elitelni, barmilyen formaban minositeni.Legegyszerubben ugy tudnam megfogalmazni: Coelho nyelve mas, nem a jelenlegi megszokott irodalmi nyelv. Termeszeetesen azert mas mert masrol akar beszelni, azert fejlesztette ki ezt a nyelvet. Egy kicsit hasonlo a helyzet mint Kertesszel, az o nyelvet sem ertettek meg a 70-es evekben.

Coelho tenyleg az emberek kozott el, (igen tobbszor kezeltek elmegyogyintezetben, elktrosokkal is, nem titkolja) szamara az iras csak egy eszkoz, hogy elmondja a gondolatait. Nem pedig egy jatek a nyelvel, amit csak a beavatottak ertenek, ertekelnek, es ezek koze akarna tartozni. Azt hiszem pont ezert ertik ot a hus, ver, egyszeru emberek, hiszz o pont nekik akar szolni, segiteni. Szamara az irasnak mint irodalomnak nincs jelentosege, kulonosebb ertelme, nem a kritikusok dicseretere vagyik. Sohasem voltak ilyen ambicioi. Ezt barki eszreveheti, ha alaposabban megfigyeli, ezert forgat filmet, irt alternativ rok zenekaroknbak szovegeket, tenylegesen tamogatja szegenyeket, kihasznal minden alkalmat, hogy talalkozzon az olvasoival (internetes videok, stb...).

név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-02
Szia Tamás!
Neked legalább humorod van, hát miért ne tennéd meg. Légy az ördög ügyvédje!
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-02
Szoljak esetleg egy par szot Coelho vedelmeben? (Nem lenne egyszeru, de megprobalhatom. Persze ez is csak TREFA lenne...)
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-02
én én vagyok, nincs szükségem más szárnyára, vagy idegen tollra. Személyeskedésbe ment el, Otinak igaza van. Pilátusosan mondva: amit megírtam megírtam, amit zsuzsa írt meg, megírta. Pont!
név: oti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Elment személyeskedésbe az egész. Vélemények konfrontációja, mondhatnánk. Az is. Én tisztelem érte Zsuzsát, hogy elolvasta és utána elmondta a véleményét nekünk is, nemcsak a barátjának. Amikor Kinga megírta a Gábor által említett cikkét, én is belekezdtem, de nem jártam sikerrel. Engem az ilyesfajta képzelgések hidegen hagynak. Mérsékeljétek magatokat, kedveseim. Az ingyenélõ mûvész elnevezést nálunk sokan rossznéven vehetik, kedves Pénzenélõ. Te magad nyomtatod a pénzedet vagy ted is kapod valahonnan? Mert én is meg még az örökkön munkanélküliek is kapják valahonnan... Szóval?!
név: Sz.I. e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Ja, és még szerintem Zolti-ja-márkus-hmmm ugyanaz a személy. Valami személyes problémád van Veress Zsuzsával? Bántott? Mert szerintem egy nagyszerû, magasröptû, szellemes és egyéni stílusú mûkritikát írt, mélyen fejet hajtok tudása elõtt. Szerintem te, bonyolult Alterego, el sem olvastad rendesen az egészet. Beleolvastál ide-oda, aztán a zöld szemû szörnyeteg átvette az uralmat fölötted. Különben megválaszolt kérdésekre miért keresnél válaszokat?!
név: Sz.I. e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Márkus, egy akkora baromságot írtál le, hogy az már mindennek a teteje! Csak annak lehet véleménye, aki könyvsikert tesz le az asztalra?! Mért, ha valaki könyvet ír, azt egy másik, szintén könyvet író baromnak írja?! Mert ha nekem, aki nem vagyok ingyenélõ, öntelt mûvész, akkor a véleményem mindenképpen fontos. Te meg valószinûleg szintén könyvet írsz, mert nagyon érted ezt a szar giccset. Olvastam és giccses csöpögésnek tartom. Semmi szükség most középkori misztikusok egyvelegébõl besztszellert gyúrni, aztán mint a horgászok a halat, minket etetni vele. Te bekaptad rendesen, ha meg nem, akkor kapd be most. Ponty!
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Kedves Tamás, a bocsánatkérés, természetesen, elfogadva. Bár - és ezt most komolyan mondom - igazán nem volt rá szükség. A megjegyzéseidet figyelmesen elolvastam, az elsõt is, nemcsak a(z sikerületlenebb) utolsót. Nyilván az én hibám is, h. nem voltam képes kiolvasni belõle a humort.
Mindent összevetve: Isten hozott a honlapunkon!
Márkusnak: Azt hittem, ezen már túl vagyunk, h. feltétlen minõséget jelent-e, ha valamit sokant szeretnek. A felvetésed kapcsán korunk szintén népszerû figuráját, doktor Hause-t idézném, aki egy ízben azt kérdezte doktor Wilsontól: "A McDonald´s jobban fõz, mint anyukád, csak mert több kaját ad el?"
név: márkus e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Érdekes, hogy a fentebbiek ellenére Coelho neve mégiscsak ismertebb mint Veress Zsuzsáé. Talán ha kedves Zsuzsa maga az apró "gorombaságain" kívül valami idõtállót és mondjuk milliós, lehet hogy Ön által hülyének tartott olvasó által elolvasott és közönségsikert hozó könyvet tenne le az asztalra. Kíváncsi lennék rá.
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-11-01
Megegyszer, mindenkitol BOCSANATOT KEREK!
  
név: zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-31
Tmaás kedves, lehet velem szórakozni...ugye jólesett? Szívesen máskor is....
Mindezek ellenére az a véleményem, mégha félre is csapom a billentyûket, néha mondok is valamit...      
név: hmmmm e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-31
köszi, nem szórakoztam.....   
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-30
Kedves Eniko! Termeszetesen trefa volt az egesz, amit valaszokkent irtam (az elso bejegyzesemen kivul). Elnezest kerek, ha valakit megbantottam ezzel, tenyleg nem volt szandekomban. Ezert, bocsanatot kerek tole, es nagyon szegyellem magam, hogy olyan gyatran szoltam, hogy ezt nem lehetett eszrevenni, hogy trefanak szanom. Azt hittem, hogy ez nyilvanvalo: Zolti Golehoja utan, pl.: en „tovabb fejlesztve“ Golenhot irtam, a “ (Bizonyos tekintetben...)? „ –nel pedig Hamvasra szerettem volna utalni es ot parafrazalni, hogy kirol is szol az ira stb... Zsuzsatol pedig kulon szeretnek bocsanatot kerni. Ismetlem magam : korrekt,
idoszerusege miat fontos, jo irasnak tartom amelyben elmondt a velemenyet (nemGolenhorol) Coelhorol.
név: Enikõ e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-30
Kedveseim! A kritika, a recenzió, de még egy félig tréfásan megírt miniesszé is teljesen legitim mûfajok. A szerzõjük pedig azt ír (állít, bizonyít, tagad, cáfol stb.) bennük, amit tud meg akar.
Igen komolytalan dolog ám mindezt visszafordítani az szerzõ személyére. Hogy \"helyét keresi a világban\", meg hogy \"erõs kritikai vénával rendelkezik\", továbbá, h. a világa \"keményen realista\", végezetül számon kérni rajta, h. aztán hogyan viszonyult ahhoz a barátjához, aki Coelhót figyelmébe ajánlotta, h. \"hamiskás életet hazudó álszentnek\" tartja-e?! Ezek a felvetések -, hogy én se gorombáskodjak jobban, mint szeretnék - bizony csupán rosszindulatú spekulációk. (Még jó, hogy azt nem kérdeztétek meg, nyiltan, egyenesen, h. hogy jön ahhoz egy Veress Zsuzsa, h. egy Coelhót bíráljon.)
Azt meg hadd ne kelljen már itt magyarázgatni, h. bármely mûalkotásról való megnyilatkozás, de még az olvasás maga is, eleve, megkerülhetetlenül VISZONYBA HELYEZÉS. És errõl a viszonyról szól minden ilyen írás, még azokban a mûfajokban is, amik magukról azt határozottan tagadják.
Tamás, ugye azt Te se gondoltad komolyan, h. Veress Zsuzsának annak a mondatnak a leírásához, h. \"Egyáltalán: van ilyen helyeken zongora?\" kutatómunkát, terepfeltárást kellett volna végeznie különféle elmegyógyintézetekben. Merthogy ökéletesen irreleváns, h. van-e.
Amúgy nagy szerencséje van mindenkinek, aki bármi irodalmi mûvet eredetiben olvas. Pláne, ha bírja annyira azt a nyelvet, h. egy kitûnõ fordítással azért ne járna jobban. De a magyar olvasónak tu. az is irreleváns, h. portugálul Coelho szebben szól-e, vagy hogy az egész ember nyalkább vitéz-e.
Veress Zsuzsa, miként az nagyon helyesen megállapíttatott valóban "elhelyezte Coelhót a palettán", és igen, nyilvánvalóan a saját palettáján. Az érvelése élvezetes, okos, szellemes. Az értékítéletét pedig a szerzõ (szak)tudása, személyisége hitelesíti.
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-29
Kedves Zolti! Nagyon orulok a valaszodnak, latom ertoje vagy a temanak. Hat igen, valojaban ezek a kerdesek, amelyeket felvetsz valszodban. (Megjobb a : vetel ...vétel,vetél ,vetel, sot vedel , el vét stb...) . En bevallom oszinten: szamomra is ezek a Nagy kerdesek a Zsuzsa cikkevel kapcsolatban. „De hogy fog viszonyulni a barátjához...?...Akkor is marad-e a barátja? Neki is megmonda a véleményét?.“ Ez nyitja meg a cikkhez kapcsolhato ertelmezesi (direkt nem sikot, hanem teret fogok irni, mert az nagyobb lehetoseg) tereket. Viszont a „zongorazo bolond“ eseteben,
Zsuzsa ertelmezeset el tudom fogadni, persze sokkal meggyozobb lenne ha csatolt volna egy kimutatast illetve kutatas, hogy is allunk az „Egyáltalán: van ilyen helyeken zongora?“ temaban.(Azt tartanam korrektnek ha pont a „portugalisztikus“ vegezne el ezt a kutatast , hisz nagyon is o rantotta bele Zsuzsat ebbe a helyzetbe.)

P.S.: Kedves Zolti, megtiszlve ereznem magam, es azt hiszem mindenki szamara nagyon tanulsagos lenne, ha a Portugalisztikusrol, szolnal egy par szot. Mert .. kimondom... lassuk be
O itt a forrasa ennek a Golendorol szolo beszelgetesnek, valojaban. (Ezt viszont fel ronam Zsuzsanak, hogy ebbe nem avatta be az olvasot. Mert errol neki, bizony , tudnia kellett ki is van a hatterben. Teny es valo ezt eltitkolta.)

Jaj´ esetleg meg belevehetned azt is, hogy azt kerdezte, gondolta „õ korunk nagy lelki írója“ – ez azert vmit sejtet .Elore is koszonom.
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-29
Kedves tams!
Azt gondolom, Zsuzsa, mint oly sokan mások is, a helyét keresi a vilgában. Ehhez bizonyos ún. tájékozódási pontok kellenek. Az egyik ilyen pont nála talán az, hogy erõs kritikai vénával rendelkezik. Talán ez a válasz arra, hogy a Zsuzsa cikke létezik. Tuképpen mindenki valahol magáról ír, így ez a cikk sem Golehoról szól, csak annak ürügyén magáról a bírálóról.
Sokat kérdez benn, sok dolgot nem fikcióként fog fel (ami az irodalomban, mégha lektûr is az, elõfordul) s mivel Zsuzsa kemény realista világába nem fér bele a zongorázó bolond, hát kivetnivalónak találja. Coelho az aki. Miként Zsuzsa is. Nincs pozitív találkozáis pontjuk, mert Zsuzsa ezt nem akarja az olvasottak után. De hogyan fog viszonyulni a barátjához, aki ajánlotta neki a Coelhot? A portugálisztikushoz hasonlóan kissé hamsikás életet hazudó álszentnek fogja tartani? Akkor is marad-e a barátja? Neki si megmonda a véleményét?
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-28
Kedves Zolti! Igen, vhogy igy gondolom en is, ahogy most irtad. (Es...igen, persze, hogy a sajat palettajan, ezt en is akartam irni, csak roviditettem.) Jo fogalmazzunk finomabban: Azzal, gondolom egyetertesz, hogy mindenki sajat magert felelos (Bizonyos tekintetben...)? Ebbol kifolyolag mindenki vesssen magara aki Coelhot olvas! De akkor, hogyan van (letezik) Zsuzsa cikke, mirol szol? Nem is Coelhorol?! csak magarol Zsuzsarol. Ez azert furcsa nem, Zsuzsa?
Udv! T.

P.S.: Esetleg bovebben is kifejthetem: Vagy Zsuzsa cikke szol Coelhorol, vagy nem, hanem eppen magarol szol Zsuzsa cikke. Illetve egyikojukrol sem. Vagy, advocatus diaboli : Coelho irasa szol Zsuzsarol ... es igy tovabb. Elnezest kerek mindenkitol aki olvassa ezt a sok szamarsagert, æsak trefa volt. Megegyszer bocs.
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-27
Tamás kedves, van egy alapelvem, amiben biztos egyet fogunk érteni: a hír szent a vélemény szabad. Nem azt írtam, hogy megmondja a tutit a Zsuzsa, hanem azt, hogy én óvatosabban fogalmaznék. A vélemény nem kell, hogy gorombaság legyen, szerintem a finoman fogalmazott bírálat még jobban tud szúrni, mint a gorombaság... Coelho kárt csinál? Tudja a fene... Véleményem szerint rossz lektûr, filozófiai katyvasz, majdnem egyenrangú marhaságokkal keverve mint a Dan Brown. Elhelyezte Zsuzsa a palettán. A saját palettáján. De az advocatus diaboli meg mindig ott kell, hogy legyen... Jó, hogy olvassátok, jó, hogy véleményetek van. Egyáltalán nem baj, ha nekem más. Gondolom, ebben is egyetértünk. üdv és mindne jókat! Z
név: Tamas e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-27
Zolti, ugy gondolom Zsuzsa irasaban nincs olyasmi (legalabbis en nem ereztem), hogy :" na most megmondom a tuttint", vagy lerantom a leplet errol a palirol. Egyszeruen elmondta Coelho irasairol a velemenyet, illetve "elhelyezte a palettan". Coelhot mostansag sokan olvassak, ezert helyesnek tartom, h. elmondta a velemenyet. Na es hogy csatlakozzak a gorombaskodokhoz, mivel egyet ertek Zsuzsa velemenyevel: nem vagyok rola meggyozodve, hogy Coelho nem tobb kart csinal, mint hasznot ... Kulonben majd az ido eldonti nem annyira fontos kerdes ez. Udv mindenkinek! Minden jot!
név: gabor e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-26
az én Kingám pedig ilyet írt:http://www.rovart.com/news_view.php?akcia=view&id=269
én nagyon szeretem a Zsuzsa- féle kritikát. Gondolom, az említett író Vass Albert, nemdebár?
név: cc e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-26
Hitler meg még hiresebb. és egy elég nagy réteg szerette. ez akkor meghatározó?
név: Zolti e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-26
Biztosan azért tetszik olyan sok embernek a Coelho, mert sokan néznek tévészappanoperákat. Ott meg csupa abszurd dolog esik meg, így amit szegény nép tévében lát, azt szentnek és igaznak hiszi, tehát a Coelho könyvében is hihetõnek. Rossz lektûr Coelho, de mindenesetre sikeres. Azt meg végképp nem értem, hogy az egyház is támogatja. De ez is tény. na õk csak tujdák mit miért tesznek.
Tény viszont, hogy van egy réteg, aki olvassa. Ha meg egy picivel is jobb emberek leszek tõle, akkor nem olyan nagy a baj. Kinek meg nem teccik, ne olvassa.
Az a gondom, hogy uff én megmondtam íze van ennek így. Nem merném soha ennyire magabiztosan leírni, ki és mit akar velem elhitetni az írók közül. Azt tudom, mit akartak velem elhitetni apolitikusok. Irodalomról általában óvatosabban nyilvánulok meg egy idõ óta. Mert minden rosszban lehet valami jó... ha más nem, talán annyi, míg a Coelhot olvassák, nem mennek lopni... remélem...   
név: ja e-mail: nincs e-mail megadva dátum: 2009-10-26
Kedves Veress Zsuzsa!
Ön is ír, mint azt már néhány helyen olvashattam, mikor idetévedtem. Az látszik, mindenrõl van véleménye. mégsem olyan híres mint Coelho...
Nem irigy egy kicsit véletlenül? Még valamit: tudja tényleg nem minden prostituált hülye. Van amelyik tényleg kijött a buliból.